מוקדים טלפונים

אין זה סוד כי המודעות האקולוגית של כולנו עלתה בעשרות מונים בשנים האחרונות. כיום, כשברורים הנזקים שהאדם מחולל לסביבה בה הוא חי, הצורך של כולנו הוא לשמור עליה.

ברמה המוסדית, המשרד להגנת הסביבה (עד 2006 – "המשרד לאיכות הסביבה") הוא הגוף שלוקח על עצמו את המשימה החשובה הזו.

אלא שגם לאזרח הקטן יש השפעה, כשתקשורת היעילה אל מול המשרד להגנת הסביבה חיונית. וכאן בדיוק נכנס לתמונה "מוקד הסביבה", המוקד הטלפוני של המשרד להגנת הסביבה.

על המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה הוא הסמכות הממשלתית בישראל שתכליתה טיפול במפגעים סביבתיים מכל סוג. המשרד מגדיר מדיניות ארצית לשמירה על הסביבה הטבעית בישראל, קובע תקנים וחוקים לצורך הגשמת הסביבה ואף עוסק באכיפה.

תחתיו נמצאים מספר גופים חשובים, ובכלל זה רשות הטבע והגנים, החברה לשירותי איכות הסביבה בע'מ ועוד.

ההיסטוריה של משרד זה מתחילה כבר ב-1973, עם הקמת השירות לשמירת איכות הסביבה תחתיו של משרד ראש הממשלה.

ב-1988, לאחר שנים בהם היה המשרד חלק ממשרד הפנים, הוחלט להפוך אותו לעצמאי. המשרד עבר תמורות חשובות לאורך השנים, וכרגע עומד בראשו השר עמיר פרץ ("התנועה").

השירותים שמציע המוקד

הכלי המרכזי שמעמיד המרכז להגנת הסביבה עבור אזרחי ישראל הוא מוקד הסביבה, המוקד הטלפוני המאויש היטב שלו. למוקד זה יכולים לדווח אזרחי ישראל על כל מפגע סביבתי בסדר גודל משמעותי בו הם נתקלים, ובכלל זה:

  • אירועים אשר מערבים חומרים מסוכנים (חומ'ס), או אפילו כאשר יש חשש לכך.
  • זיהום או חשש סביר לזיהומה של הסביבה בישראל – בין אם זיהום אוויר, זיהום מים או זיהום קרקע.
  • מאורע חריג באחד המתחמים של רשות הטבע והגנים.
  • מקרה בו מבחינים בחיות בר הנמצאות במצוקה של ממש.

יש להדגיש כי הטיפול בפועל במפגעים אלה אינו נופל בהכרח על המשרד הממשלתי האמור. הרשויות המקומיות הן אלה שאחראיות על טיפול במפגעים סביבתיים הנמצאים בשטח שלהן, ולכן הכתובת אליה צריך לפנות במקרים "פשוטים" דוגמת איסוף ופינוי פסולת, רעשים, עבירות בינוי, דליפות ביוב, הימצאות בעלי חיים משוטטים וכן הלאה. זאת ועוד, חלק ניכר מהרשויות אף מתפעלות יחידה סביבתיות או איגוד ערים, המבצעים את פעולות המניעה והאכיפה בפועל.

עם זאת, כפי שנוכחים תושבים רבים, לא תמיד אכן מצליחות הרשויות בהתגברות על המפגע, תהא הסיבה לכך אשר תהא. במצבים אלה, ניתן לערב את "המשטרה הירוקה" – יחידת האכיפה של המשרד להגנת הסביבה, אשר תיקח על עצמה את הטיפול במקרה. הדברים אמורים, באותה מידה, על מקרים בהם המפגע נוצר על ידי לא אחרת מאשר הרשות המקומית עצמה.

פרטי יצירת קשר

מוקד הסביבה –

 6911*.

המוקד פעיל 24 שעות ביממה.

המשטרה הירוקה –

טלפון: 08-9788888.

אתר מוקדים טלפוניים הוקם במטרה  להעניק לגולשים אפשרות ליצור קשר מהיר ונוח עם כל הגופים החשובים בישראל. 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן