מוקדים טלפונים

מערכת המשפט בישראל היא אחת המורכבות ביותר שיש – ולא רק בגלל שאין בנמצא חוקה פורמלית מלאה בישראל. מצד אחד, מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, בה שיטת המשפט היא עצמאית, ומבוססת על עקרונות המשפט המקובל.

מצד שני, ברור שלא ניתן להבדיל את ישראל מההיבט המסורתי שלה, בין השאר בנוגע למשפט העברי, שיטות משפט דתיות ועוד.

בישראל, ניתן למצוא כיום מספר ערכאות שיפוטיות, בעלות תחומי עיסוק שונים בתכלית. אנחנו נתייחס כאן לתפקיד הערכאות האלה, למוקדים הטלפונים שהן מאיישות עבור הציבור הישראלי וכן לפרטי יצירת הקשר המרכזיות עימן.

על מערכת המשפט בישראל

ברמה הכללית, על פי חוק יסוד: השפיטה (1984), פועלים בישראל שלושה בתי משפט עיקריים: בית המשפט העליון, בית המשפט המחוזי ובית משפט השלום.

בכל אחד מהם נדונים נושאים מגוונים, על פי סכום התביעה או סוג כתב האישום. בית משפט השלום, למשל, עוסק בתביעות קטנות יחסית, אך תמיד עומדת הזכות לערער בפני ערכאה גבוהה יותר.

בנוסף אליהם, פועלים בישראל גם ערכאות משפטיות אחרות, המתמקדות בנושאים ספציפיים: בית המשפט למשפחה, בית המשפט לתביעות קטנות, לשכות ההוצגה לפועל, בית המשפט לתעבורה, בית המשפט הגבוה לצדק (בג"צ) ועוד.

כשמדברים על מערכת המשפט בישראל, לא ניתן להוציא מהתמונה גם את בתי הדין הרבניים, הפועלים על פי חוק שיפוט בתי דין רבניים משנת 1953, ובהתאם למסורת היהודית ולמשפט העברי. הם מאגדים בתוכם, בעיקרו של דבר, נושאים הנוגעים לנישואין או לגירושין בישראל: אישור הסכמי גירושין, דמי מזונות, חלוקת רכוש וכן הלאה. יש להדגיש שחלק מהסמכויות חופפות לאלו של בתי המשפט האזרחיים, אך במקרים אחרים – דוגמת ענייני הקדשות דתיים – לבית הדין הרבני סמכות בלעדית.

המוקדים הטלפונים של מערכת בתי המשפט

כבר מסקירת מורכבות מערכת המשפטית בישראל, ניתן ללמוד על האפשרות לפנות לכל אחד מסניפי בתי המשפט באופן אישי, וזאת לצורך בירורים על מועד המשפט, הכנות אליו וכן הלאה. הפניה למזכירות בית הדין הרבני, למשל, נעשית באמצעות פקס (ראה פירוט מטה).

אלא שבתי המשפט בישראל מתפעלים, החל מתחילת שנת 2011, גם מוקד מידע כלל ארצי, שהוא הכתובת הראשונה אליה רצוי לפנות בנושאים מגוונים.

מרכז מידע זה, בעיקרו של דבר, מרכז בתוכו את כל המידע על התיקים המשפטיים המתנהלים בישראל, בכל אחת מההערכאות הרלוונטיות.

באמצעותו, ניתן לקבל מידע אישי על קצב התקדמות התיקים, מועדי הדיונים בהם, המסמכים שנדרש כל אחד מהצדדים להנפיק וכן הלאה. מטבע הדברים, קבלת מידע אישי כרוכה בהליך אימות פרטים קצר של הפונה למוקד הארצי.

פרטי יצירת קשר

מרכז מידע ארצי של מערכת המשפט בישראל –

טלפון: 077-2703333.

שעות פעילות: ימים א',ד', 8:00-18:00.

ימים ב', ג' וה', 8:00-16:00.

ימי ו' וערבי חג – 8:00-12:30.

מזכירות בית הדין הרבני –

פקס: 073-2629390.

אתר מוקדים טלפוניים הוקם במטרה  להעניק לגולשים אפשרות ליצור קשר מהיר ונוח עם כל הגופים החשובים בישראל. 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן